Egy apró szent (Shimano Zee fékszet)

Olvasgat az ember. Meg nyitva tartja a szemét. Meg túl sokat gondolkozik...


Szegény Formula RX, ami gyárilag Pierre-en lógott, cserélve lett. Van így. Jó a csaj, de van jobb. A konkrét problémák:

- Az összes marketingduma arról szól, hogy a Formula milyen fasza mert modulálható. S ez igaz is. Valamint a fékerő is megfelelő, legalábbis ha Pierre eredeti felhasználási területét nézem. De szegényke mostanság durvább előtolást kap mint kellene - aminek épp hogy megfelel.

- Ha komolyabb fékhatást akarok akkor tökig kell tépni a kart, hogy megálljak. És a fékút meglehetősen hosszú. És ezen nem segített az FCS nyomáspontkontroll sem. Azazhogy fasza volt, amikor szakértő kezek töltötték fel friss olajjal.

És itt jön a másik probléma. A szakértő kezek a nyáron jó darabig elszöszöltek Wagrainban, míg sikerült az utolsó csepp olajat a rendszerbe préselni. Más szakértő kezek egyszerűen hozzá se nyúltak. Azt mondák, szopjon vele más. Aztán lehet hogy csak DoctorBájkékat kéne megkérdezni az igazságról, végül is ők általában egész faszán belőtték.

Namármost fékezni kell. Persze Cedric bácsi szerint a féket heteroszexuális ember nem használ (ha nem tudod ki ő akkor link, 7:00-tól), de néha muszáj homoerotikusnak lenni, különben az ember telibekapja a csámborgó kétéves kissrácot a bmx pályán. Egy szó mint száz, új fék "kell".

S bárki akivel beszéltem azt mondta: Shimano, Deorétól felfelé bármi.
De nem én lennék ha nem lőnék kicsit magasabbra a kelleténél. Tavaly Leogangban már pár percre kipróbálhattam a Shimano Zee fékjét, és elég bíztató volt.

Leogang - Rookie Trail

Itthon pedig hosszas olvasgatás és árösszehasonlítás után eldőlt: bepróbálkozok vele. Akkor sincs baj ha nem lesz sokkal jobb mint a Formula, max felrakom a Szürke Grófra.

Rendel, posta, szerelés. Bringamosással együtt nagyjából egy óra alatt fenn volt a két - csöppségnek nem nevezhető - szerkentyű.

Mert nem hiába a Saint kisöccse. Ugyanaz a felépítés, a fékbetét dettó megegyezik. És az méretre a duplája az eddig használtnak - konkrétan ez a legnagyobb méretű fékbetét a piacon. Ráadásul elég jó ára van, Hmm. Lehet hogy megéri néha tömegterméket venni?

Aztán az egésszel elgurultam a szervizbe, hogy rövidítsék le a kábeleket, mert elég randa hogy húsz centivel hosszabb a kelleténél.

S próba indul
A szervizből hazafelé még nyugisan próbálgattam - a satufékes megállásra az első teló irgalmatlan bólintása volt a válasz, valamint a hátsó kerék a szokásos magasság duplájára emelkedett. A hátsó fék a mutatóujj könnyed mozdulatára satuzott - így már érthető miért ne fékezzünk kanyarban.

Az éles tesztért felmásztunk a Hermannskogelre, hogy lezúzzunk. Christian figyelmeztetett hogy ésszel legyek, ez a fék nem játék. A nyitó sziklás lefelén a szokásos ujjmozdulatok hatására szinte megálltam - a szokásos lassulás helyett. Nem is ment túl jól a technikás lépcsőzgetés, de a buli további részein, valamint a két héttel ezelőtti "a Bécsi Erdő legjobb ösvényének" titulált nyomon már kezdtem ráérezni:
- Ez egyujjas.
- Érzékeny - kis mozdulatokra is reagál, és apró sebességcsökkentést is el lehet érni. Pont olyan lámáknak jó mint én, aki épp le akar szokni az állandó fékhúzogatásról. Ez egy ilyen placebós cucc. A valóságban semmit sem ér az a kis lassulás, de pszichésen baromi sokat ér az apró bizonyosság: ha kell, meg tudok állni. És a lényeg
- való igaz, megállít.

Feltehetőleg a tömegvonzás miatt van, meredekebb lejtőkön a hátsó fék kicsit felkeményedik, hamarabb harap mint általában. Ízlés kérdése nekem bejön.

Az első féknek általában kell egy-két durva satuzás a túra elején hogy harapjon. Enélkül elég lágy a hatás. De ez lehet hogy a rotor miatt van - majd annak cseréje után kiderül. Addig el lehet vele lenni.

Összegzés
Pár hét használat után annyit mondhatok, hogy nagy adag egészen jóindulatú agresszivitás költözött a bringázásomba. És ez nagyon jó érzés. Olyan ez az egész, mint amikor egy kellemes dalocska után T.M. Stevens veszi kézbe a dolgokat.

Megjegyzések

  1. Mar tenyleg majdnem megrendeltem az XT fekszettet, amit ugy tel ota mindig elfelejtek. Erre most jossz ezzel, hogy milyen fasza a Zee... A nyomaspont allitas eddig nem hianyzott? Kar, hogy kihagytak a Zeebol, mer akkor nem agyalnek tovabb. Az XT mellett is ez volt eddig az ervem, hogy miert nem SLX. A par gramm sulykulonbseg meg nem izgat(na). De lehet fukarkodok, s majd elvezkedem a parszor hasznalt nyomaspont allito csavarral az M785 XT-n, mer az most 129 euro tarcsak nelkul, szettben; az M640 Zee 165 euro korul, mig az M820 Saint mar 260 sajna. Megkerik az arat a dupla dugattyuknak :/

    VálaszTörlés
  2. 129 juró az elég baráti ár.

    Próbáltam XT-t is, tavaly egy hétig volt nálam egy karbon Scott Scale, azon. Tökjó, hibátlan. A Zee-hez képest valószínűleg meredek és hosszú lejtőkön jön ki a különbség. Ami tény, hogy a Formula RX-hez képest zongorázni lehet a különbséget.

    A Saint-et durva DH-ra érdemes, az alatt luxus. Én azért döntöttem a Zee mellett, mert egyre inkább kacsingatok a lejtőzés felé, és túlbiztosítottam magam. :) Sokat gondolkodtam hogy SLX legyen-e, de aztán nem volt akkora az árkülönbség hogy megérje garasoskodni.

    A nyomáspont az nekem lehet hogy nem létkérdés. A Formulához megvettem az FCS-t aztán egy hétig játszottam vele, majd nem nyúltam hozzá többet.

    VálaszTörlés
  3. Igen, ezzel a nyomaspont allitassal lehet pont igy leszek en is, de csak 30 euroval dragabb az xt az slx-nel, akkor meg mar... Kozben atgondoltam, mar megint, azert a saint tulzas lenne, s maradok inkabb az xt-nel. Csak az a undormany ezust lap ne lenne a fekkaron.

    Amin egyre jobban agyalok, az az allithato nyeregcso. Persze igy is tok lassu vagyok lefele, de a meredek lejtokon tetszene, ha lejjebb lenne a sulyponton, s nem lenne annyira utban a nyereg. Csak hat ugye melyiket, meg nem tetszene, ha kicsit is lotyogne, mint az olcso rugos nyeregcsovek. A rock shoxos hidraulikus taviranyitastol mar most kiraz a hideg, mer egy ujabb legtelenitenivalo...

    Errol a kolcsonkapott Scottrol nem is irtal itt, ennyira nem volt erdekes? Csak minden faszan mukodott rajta, de semmi igazan kulonleges? :P

    VálaszTörlés
  4. A mozgatható nyeregcső az nagyon hasznos. A KS LEV-et néztem ki, mert annak a nyeregcső alsó felén van a bowden vége, így amikor letolod akkor nem mozdul a felesleges bowden.
    A letolt nyeregben nem csak az a jó hogy nincs útban, hanem az egész bringának jóval több helye van a le-fel mozgásra. Ez cirka plusz húsz centit ad a hátsó telóhoz - ennyi helye van a lábadnak kimozogni a terepet.

    A Scott meg... azért nem volt rossz. ;) Igazából az volt a tervem hogy írok egy kis bringatesztet a haverok bringáiról, de ez még függőben van.

    VálaszTörlés
  5. Errol a haverok bringairol szivesen olvasnek majd egyszer.

    Ezek a nyeregcsovek teljesen elbizonytalanitottak, mert ami jo lenne (30,9-es atmero, 400 mm koruli hossz, nulla hatranyulassal, belso csovezessel), az mar 280 euro. Mint peldaul egy Rock Shox Reverb Stealth. De a Kind Shock LEV Integra is pont ennyi. Szoval dragallom. Es ha mar a vazban van direkt plusz lyuk nyeregcso oldalan, akkor csak az integralt vezetekest valasztanam.

    Azota a fekbol az XT-t vettem, de me'g csak ma szenvedtem fel az elsot. Egy biztos, rohadt nehez azt a tusket satu nelkul begyomoszolni a fekcso vegebe... Persze sikerult kifolyatnom egy csomo fekfolyadekot, de amin meglepodtem, nem esik be a fekkar. Talan me'g sem folyt el sok, de a fekkart behuzva, hallani egy kis szorcsogest. Biztos kerult bele levego :/

    A fekrol jut eszembe: a hosszu lejtokon melyik fekbetet valt be? Femes vagy gyantas?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Haverok bringáját majd meglátjuk, de nem ígérem.

      Nyeregcsőből hasonló az ízlésünk. :) Én is valami jó kis akcióra várok, de ezeket nem nagyon adják olcsón. Ráadásul most Saalbach után kicsit elbizonytalanodtam hogy tényleg kell-e. :) Persze, kell. :))))

      Ja, az a tüske volt ami miatt szervizbe vittem a gépet. Ránéztem, és úgy döntöttem hogy úgyis szerviz lesz a vége, megspórolom magamnak hogy elrontom. :)

      Fékbetétből a Shimano sajt cuccát használom, mert az a legolcsóbb. Szerintem az organikus fajta. Most hogy múlt héten felraktam a 180mm-es tárcsákat, azt hiszem fék terén hibátlan a bringa.

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Őzikés bölcsőtúra (Babenberg Strecke - Mauerbach - Exelberg)

Fenyves-hegy (Sejce-Verőce)