Hajtásfelújítás - első menet

December első napjaiban kicsit utánanéztem Pierre alsó részének. Történt ugyanis, hogy tekerés közben a lánctányérok gyanús nyolcasokat írtak le. Azt gyorsan elhessegettem hogy erős vagyok, mert nem könnyű lánctányért hajtogatni. Kis figyeléssel kitűnt: itt bizony billeg a középcsapágy. Szóval csak kaptak a csapágyak az erőhatásból. Vagy most már tényleg fogyni kéne.

Ja, a blog történetének első igazán technikabuzeráns írása következik. Én szóltam...


Mivel a múltkor hanyatt vágtam magam milyen összegeket kérnek Bécsben a bringaszervizesek, a régóta érlelt gondolatot tettekre váltottam, s megrendeltem egy szerelőállványt és egy alap szervizkészletet. Ez utóbbiban van néhány szerszám amit tuti nem fogok használni, de sebaj. Nem kér enni.
Amíg a cuccra vártam, gondoltam kímélem Pierre-t és befogom Dema Palkót. Jól megfagyasztottam magam egy szeles Freudenau-körrel, s a végére mi történik? Igen. Palkón is billeg a csapágy.

Nos, ennek fele se tréfa.

A karácsonyi szünetben kicsit utánanéztem a dolgoknak: pár éve nagy újdonság volt a BB30. Ez van Palkóban. Két menetes perselyt kell a bringába tekerni. Plusz: rohadt egyszerű cserélni; kitekered, tisztítod, zsírozod az újat, betekered, fasza. Mínusz: ha egyszer az a menet elbaszódik, akkor...

Nos, a fenti mínuszra a gyártók kitalálták (mert azok az állatok évente kitalálnak valami feleslegeset hogy mi megvehessük), hogy nem kell menet, be kell szorítani azt a perselyt, és jó lesz. Hogy közben eltűnik a plusz? Kit érdekel? Szóval press-fit. Kifelé erővel jön (kalapács + célszerszám vagy spec perselylehúzó), befelé pedig halálpontosan kell párhuzamosítani (még egy célszerszám), különben nyuszi. S ami még jobb, recseg-ropog ha koszos lesz. De ezt nem tekered ki tisztítani mint a másikat. Nos, Pierre szegény ezt kapta.

Magánvéleményem a két rendszerről
Mi a frásztól menne szét az a menet?
Mi tart jobban: két centi korrekt menet vagy két centi beékelt műanyag?
Melyik egyszerűbb a gyárban: pontosan menetet vágni vagy bebaszni egy éket és feszíteni egy aprót hogy átmenjen a tengely?

Szóval legyen csavaros; figyuzz oda bringavásárláskor - legalábbis amíg lehet...

Miután így kiokosodtam, megnéztem pár videót, hogy jön szét a rendszer. Újabb tanulságok: vegyél gumikalapácsot. Másik tanulság, hogy a te bringád sosem olyan tiszta mint a videón. Az obligát folyamat:
  1. leszeded a bal pedált (két oldalsó csavart lazítod, kis platnit felhajtod, majd célszerszámmal kitekered a tengelyből a tartó csavart, majd lehúzod), 
  2. odacsapsz a tengelyre gumikalapáccsal hogy elinduljon és 
  3. kihúzod. 
Nos, a hiba az utolsó mozzanatban van: nem fog kijönni teljesen, hanem elakad. Kábé itt:
Pár órás óvatos feszegetés, videóbűvölés után - rosszabb úgyse lehet jelszóval - kapott egyet a kalapáccsal. Ki is jött. A titok hogy a tengelyen két, kézzel alig érezhető gyűrűszerű dudorodás van. Ezek feszülnek be a csapágyak belső felületeire. Finommechanika van kéremszépen.

Kinn a tengely, nézzük a csapágyakat. Lötyögnek mint faszagyerek a diszkóban. Szóval a diagnózis helyes volt, perselycsere mindkét bringán. Rávetődtem a kedvenc netboltomra s kiderült, 10-20 juróból kijön az alapanyag - bringánként. OK, hogy állunk szerszámokkal? A meneteshez való célszerszám megjött a készlettel. Így első körben Palkó lesz felújítva.

Pierre-t egy kicsit megigazítottam hogy kevésbé lötyögjön, aztán nyúzom amíg bírja s közben elgondolkozom melyik a jobb: szervizeltetni vagy megvenni a drága szerszámokat és bízni abban hogy nem volt hiába az egy évnyi kalapácsreszelés annó huszonéve.

Vissza Palkóhoz. A váz szélessége 68mm, így ennek megfelelő alkatrészt kell rendelni. Mivel ez nem gond, jöjjön hogy akkor mit is. Legolcsóbbat mégse. Legdrágábbat meg mi a francnak? Nem kerámiagolyókon múlik. Így Shimano Saint. Azért azt mégiscsak gyepálásra találták ki.

Megrendel, vár egy hetet, megérkezik, örül. Kicsit bennem volt a félsz, de a menetek alapos tisztítása és zsírzása után gond nélkül bement. Ja, használati útmutatóban leírják hova hány alátét kell. A felírt Newtonokat meg leszartam. "Csak érzéssel mintha kutyát basznál" - hallottam lakatos kollégám hangját húsz év távlatából.
Szép ugye? No, akkor lássuk a medvét! Belemegy a tengely? Ez sem ment oly simán mint kétórás előjáték után szokott... izé mint a videókon... na hagyjuk, ebből nem jövök ki jól; lényeg hogy a gumikalapács hű társ a bajban - egy két finom pöttyintés és minden a helyén.

Folytköv...

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Őzikés bölcsőtúra (Babenberg Strecke - Mauerbach - Exelberg)

Fenyves-hegy (Sejce-Verőce)