Liteville 301

A történetet Pierre-rel kell kezdjem. 

Tavaly tavaszra beadta a kulcsot őkelme: első körben - még 2015 nyarán) - a nyeregcső összekorrodált a vázzal. Ez nem okozott gondot (na jó, Saalbachban az X-line vidámabban ment volna bokáig tolt nyereggel), de a tavaszi szervizelés DoktorBájkéknál szomorú diagnózist eredményezett:
- Figyelj, a középcsapágy teljesen beállt, a tengely forog a perselyben. És én ilyen mocskosul berohadt nyeregcsövet akkor láttam amikor egy bringát két hétig tengerparton használtak. Hol jártál ezzel?


Hol jártam, hol jártam? A Bécsi Erdőben, bringaparkokban, Duna Maratonon. Víz alig érte, mosás után törölgettem. Óbasszameg... És itt esett le hogy az akkori lakásunkban finoman szólva nem sivatagi klíma van - a párátlanító szinte éjjel-nappal ment. Ez a felismerés mellékesen megadta az utolsó rúgást a költözéshez. Jó tanács: lakásbérlés előtt alaposan körül kell nézni.

Ahogy beszélgettem a srácokkal a műhelyben, felfigyeltem a sarokban feketéllő valamire. Egy bringaváz, csillogó piros "V" betűvel:
- Az ott komolyan egy Liteville váz? - kérdeztem. Rezignált választ kaptam:
- Igen. Eladó.
- Mérete?
- M-es.
- Óbazmeg! - csúszott ki a számon.
- Robi! Gyere, vevőd van!


Kicsit átbeszélgettük a dolgot, majd hazafelé a vonaton komoly fejtörést rendeztem:
1. Pierre befuccsolt, nyekereg, padkázni alig merek vele.
2. A Szürke Gróf elkészült, igaz hogy merevfarú, de tulajdonképp van egy kurva jó bringám.
3. Azért ez egy Liteville bazeg, rápakolod Pierre-ről a cuccokat és megvagy!
4. Figyelj, szép dolog a HT, de Saalbachban komolyan azzal akarsz bohóckodni? Na nem mintha nem lenne lehetetlen...

Aztán otthon net segítségével kiderült: hiába vannak 26-os kerekeim, az agyak nem támogatják a Liteville tengelyméreteit. De a Szürke Grófra tett Spank szett igen. Naja, de Liteville-ék kicsit furmányos gyerekek, és az M-es váz 26-os hátsó kerékre van tervezve (az újabb vázaikon ez is állítható). Robi szerint befér a 27-es is.


Na, ezen a témán hetekig pörögtem.
- Ha befér, akkor egyszerű a képlet: van egy komplett bringányi alkatrészem és két vázam, melyeket felváltva használhatok (télre, nyárra), így tulajdonképp két jó gépem van majd féláron.
- Ha nem fér be, akkor még egy kerékszett kéne, ami már komoly kiadás. Azonban ismerve a webboltokat, valahol, valamikor úgyis be fog esni egy akciós kerékszett...

A pörgés olyan szinten ment, hogy egyszer még egy hátsó kereket is elutaztattam Csepelre bepróbálni. Continental Mountain King, 27,5" 2,2. Jelentem, nem fér be. Szomorúan lemondtam a vásárt: 2,2-es gummánál kisebbet nem rakok fel lejtőzni.

Majd otthon megint neteztem, és a pinkbike fórumáról postafordultával jött a válasz: "Nekem ugyanez van, 27,5"-os Schwalbe gumikkal. Ha egyszer Liteville-re ülsz, sose akarsz majd más vázat."

Okés, essünk neki. Telefon, bocsi, mégis megvenném, hajrá.


Amikor láttam hogy a Hans Dampf egy milliméter réssel befér - elégedetten vigyorogtam a szerelőállványon pörgő kerék mellett. (most Nobby Nic van rajta, ott több a hely).

Technikai részletek
  • A használt anyag alumínium, a váz meglehetősen könnyű.
  • A rugóstag elhelyezése miatt elsőre nem is látszik hogy fully - ez kimondottan elegáns. Egyes tesztelők a himba mozgása miatt féltették a nemzőképességüket - szerintem ha valahogy odakerül a farkad, akkor borzalmasan perverz vagy.
  • A kidolgozás több mint tökéletes. Ez a váz prémium kategória, és az állapota tökéletes (kösz Robi!). S mint fent megjegyeztem, 1mm-es réssel a gumma és a váz között hibátlanul muzsikál.
  • Fekete. Masszívan fekete. A festés anyaga is hozzáájárul, s annak ellenére hogy tulajdonképp bármilyen színben lehet rendelni, nem hiszem hogy lehetne ennél jobb. 
  • Menetes középcsapágy - ez pár éve alapkövetelmény nálam.
  • Változtatható rugóút (140mm vagy 160mm): a hátsó tagot tartó platni (képen nagy 301-es számmal) cserélhető, ezzel gyakorlatilag egy átlagos bringás érdeklődési köre lefedhető.
  • A hátsó háromszögben a váltókábel a vázban fut - elegáns megoldás hogy a kábel ne a középcsapágy alatt fusson. Cserébe emiatt csökken a kerék-befogadóképesség - talán bocsánatos bűn egy 2010 körül tervezett váz esetében.
  • Az állítható nyeeregcsőhöz a felső cső elő van készítve: ott futhat a kábel a kormányhoz - dicséretes előrelátás.
Összhatás


Kérdés? :)

Használat 
A pinkbájkos holland srácnak igaza volt, nem akarok más bringát: az a pontosság amivel ez a váz meg van tervezve  komoly magabiztosságot ad. Egyszerűen neki bárminek, át bármin, track-stand egy gyökérmező közepén míg eldöntöd hol menj le - a gépen nem fog múlni.

Ha már trackstand... A használt komponensek függvényében a Liteville elég könnyű ahhoz hogy gyors legyen felfelé, elég masszív hogy kibírjon némi ugratózást, de az erőssége a precizitás. Érdemes csekkolni a youtebe-on, mire képes jó kezekben.


Hogy megvenném-e újonnan az MK14-es vázat? Nehéz kérdés. Kurva drága, ellenben ha nem is örök darab, tuti sokkal tovább bírja mint bármelyik más váz. Az elmúlt egy év alatt kapott hideget-meleget. Darabokra szedem, áttisztítom és mintha új lenne.

De ha az ember kifog egy páréves vázat féláron, az nem kérdés. Ezerszer ez mint bármilyen karbon csoda.

S mi lesz a Szürke Gróffal?


A váz jelenleg kicsit szomorkodik a garázs sarkában, de szép lassan gyűlnek az alkatrészek. Kiváló téli és aszfaltos túrázós bringa lesz belőle. S ha a váz feladja, lecserélem egy Liteville H-3-asra...

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Őzikés bölcsőtúra (Babenberg Strecke - Mauerbach - Exelberg)

Fenyves-hegy (Sejce-Verőce)