Il Divino Pomeriggio

De mondd, mi hajt a völgybe vissza téged?
    Mért nem törekszel fel a szép halomra,
    melyen kivül nem lelhetsz üdvösséget?
 
(Imígyen szóla Vergilius Dantéhoz Babits szerint)

...avagy Jánoshegytől Hűvösvölgyig a sárga jelzésen

Bizony, a napi penzum felén
    egy nagy erdőbe jutottam,
    mivel az igaz útra rálelék.
Ó, gyönyör elbeszélni mi van ottan,
    s milyen e sűrü, kúsza, vad vadon:
    már rágondolva reszketek legottan.
Minden más sokkal rosszabb, tudom.
    De hogy megértsd a Jót, mit ott találtam,
    hallanod kell, mit láttam az uton.

Kettő felé még szmogban jártam:
    nem is tudom, hogyan kerültem arra,
    csak a jó útról valahogy leszálltam.
De mikor rábukkantam Isten Hegyének Útjára
    hol majd véget ér az autók áradása,
    ott felébredt lelkem aggodalma:
a hegyre néztem s láttam, hogy gerince
    messze van fenn,
    jó fél óra járásra.

Igy bátorságom összeszedtem,
    s pulzusmérő vezényletével
    pörgettem felfelé sok kín között.
 És mint ki tengerről jött, sok veszéllyel,
    amint kiért lihegve, visszafordul,
    még egyszer a vad vízen nézni széllyel:
úgy lelkem, még remegve borzalomtul
    végignézett a kiállt úton újra,
    fenn, a Normafa lankáin suhanva.

Majd fáradt testemet kissé kifujva
    megint megindulnék a puszta lejtőn,
    a János Hegy Nyergéből a sárga kereszten.
És im, amint meredni kezde lejtőm,
    s kétségem támadt a sárga sávot illetőn
    szépen rakott fahasábok tűntek elébem.
S nem tágított utamból tarka képe,
    inkább elzárta s úgy előmbe hágott,
    hogy fékeznem kellett az útelágazáson.

Ságvári Ligetjén túl aranylott a világ
    s illatozott a sok virág sereggel,
    mely ott volt. S mint midőn e szép csodákat
megmozdítá Isten az első reggel:
    úgy hogy nekem reményt az ellenségre
    vínom a meredek emelkedővel
adott az óra s évszak édessége:
    de jaj! a félelem megint leláncolt,
    feltünvén sok kő szörnyü képe:

melyhez emelt fővel közeledni látszottam
    de lábam úgy megbicsaklott,
    úgy hogy a lég tőle remegni látszott.
Bevallom, a KisNagy-Hárs-Hegyre
    terhesnek tünt föltekernem, s a céda vággyal
    felhagytam, mielőtt elér a vesztem.
S eképp tettem a csúcs után lefelé is,
    mert elvesztém a magasság reményét
    a láttából eredő gyávasággal.

És mint ki lesné kocka nyereményét
    ha jő a pillanat, mely vakra forgat,
    nevetve áldja játékos merényét:
A csúcs alatti hidtól nyugtalan vad
    út vezet a magasból
    ama vidékre, ahol a nap hallgat.
És míg így én, távol a napvilágtól
    tépődtem: im valakit mintha látnék:
    autók tűnnek fel hosszú némaságból.
S átkeltem a Nagy Kovácsi, s majdan
     a Hideg Kúti úton, hogy a Szipka-
     patak mellett fejezzem be útam.

Visszatérvén az emberek közé
    már csak a vonat volt hátra,
    mely tömve néppel hazáig repített.
Bár későcskén, dopo cena érkeztem,
    jó visszanézni a napra, s nevetni azokon
    kik hísznek más, hazug isteneknek.

 S ha valaki teljesen jogosan felháborodott azon hogy Babits és Dante mocskos erőszak áldozata lett:
  • Az első kis hupli a Margit és Rómer Flóris utcák szerpentinje. 
  • A második, tekintélyes emelkedő az Istenhegyi út, majd a Normafától terepen a Libegő tetejéig.
  • Innen a sárga kereszt és sárga sáv a Budakeszi út keresztezésével Ságváriligetig nagyon kellemes, széles lejtő.
    • 2011.04.29. - Az alsó részen, ahol a piros és a sárga összeér, nemrég irdatlan tereprendezés történt. A talaj laza, feltúrt, és véletlenül épp kocsinyomnyi széles. reméljük nem fogják leaszfaltozni... 
    • 2011.06. - Májusi eső aranyat ér: az alsó rész kisimult, de azért szerencsére még nem sétány.
  • Itt a sárga jópofa emelkedővel halad tovább (harmadik hupli), de a brutálisan virágzó környezet idióta röhögcsélést váltott ki belőlem amíg bírtam tekerni.
  • a KisNagy-Hárs-Hegy csúcsa alatti hupli * körül komoly sziklák vannak, főleg a Húvösvölgy felőli oldalon, a híd fölött, de a továbbiakban csodás köves út van, itt már vonyítottam az élvezettől.
  • Innen a felfelé már többször megjárt gyökeres lejtőzés a Nagykovácsi útig.
A Budai-hegység földrajzi helyzeténél fogva nagy látogatottságú kirándulóhely, így hétvégén lépten-nyomon kószáló emberekbe lehet botlani, és az ösvényeken nekik van elsőbbségük. Hétköznap délutánonként azonban a kutya se megy ki ezekre a helyekre...

* Izé, ezt benéztem, a sárga jelzés nem jár a Kis-Hárs-Hegyen.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Őzikés bölcsőtúra (Babenberg Strecke - Mauerbach - Exelberg)

Fenyves-hegy (Sejce-Verőce)