Megnyújtott Grafenberg-kör


Ausztriában a szállásoknak két előnyük van. Az egyik, hogy adnak egy sportkártyát, ami különböző helyekre ad kedvezményt. Péel Leogangban napi egy gondolázás. Wagrainban pedig Salzburger Sportwelt kártya a divat, amivel napi egy strandbelépő (normál ár 10 juró), egyeurós buszjegy a Jägerseehez, és kedvezmény a felvonókon. Ez csak az amit mi kihasználtunk...

A másik az a ház előszobájában elhelyezett ipari mennyiségű prospektus. Közte egy mágikus nevű Salzburger Sportwelt Mountainbike und Rad Tourenkarte.

Wagrainból jónéhány hivatalos útvonal indul, ebből párat tavaly önerőből felfedeztem, így egyik délután nekiindultam: jó lesz nekem a Grafenberg-kör a maga 16,4 km-re jutó 600 méternyi mászásával.

Ezen hivatalos utaknak azonban van egy hibájuk: a vonalvezetés jórészt aszfaltos illetve murvás hegyi utakon vezet (a jólétnek is van hátulütője), így bécsi ösvényekre ne számítsunk.

Egy másik ügy, hogy a turistatérkép szerint mindenféle utak vannak a hegygerinceken.

A fentieket összetolva kitaláltam: szépen felmegyek a Grafenberg tetejére, onnan meg ha minden jól megy, egy kicsit belenézek a gerincen levő turistautakba. Ez persze nem volt ilyen szépen eltervezett dolog - szokás szerint elindultam, aztán evés közben jött az étvágy.

A falut Kleinarl felé elhagyva a szűkület után rögtön szemembe ötlött a nagy kék tábla: Grafenberg Runde arra. Na jó, akkor kezdjük itt - végül is egy körnek legyen már mindegy melyik irányba járom be.

Az aszfalt pedig nem szarakodott, elkezdett húzni felfelé. Én meg izzadtam mint a ló, meg-megálltam, majd az egyik kanyarulatnál kiszaladt belőlem a jómagyaros óbbaaaazzzeeeeg. Ez persze objektíve nem segít, de azért a vizuális együttható sokat javít az általános morálon:

Ennskraxen (2410m), Kraenkogel (2436m)


Útközben alm hátán alm, ahol meg lehet pihenni, adott esetben enni is valamit - ez utóbbit most kihagytam, de a hegyre családi kirándulás keretében is ellátogattunk, így van kajás kép is:


Apfelstrúdel a'la microwave con Sahne

Ilyen helyeken a rádióból szóló zene finoman szólva borzalmas, bent kicsit sok a légy, de amikor a piszoár fölött a dachsteini Püspöksüveget nézed - na, az azért nem rossz.

Az aszfalt egy idő után erdészeti úttá változott, a meredekség maradt, én meg hozzászoktam a meredekhez. Így nem keresgettem a lefelé vezető hivatalos utat, hanem tovább kaptattam felfelé.

Már a délelőtti felvonózáskor feltűnt, hogy a hegy tetejét bőszen szántogatják, és vágott fűvel fedik be. Kis nézelődés után leesett: a jó minőségű síterep némi nyári munkát is igényel.

A felvonó vonalát elhagyva az út lankásabb - cserébe megkerüli a Grafenberg csúcsát, és szépen felkanyarog a Hachaualmhoz.

Tájékozódás a Hochkönig "előtt"
Innen balra fel található a felvonó felső állomása egy kis tóval, játszótérrel és kilátással:
Höllwand a Grafenberg felvonóból kilépve

A túrán ezt kihagytam, ellenben a fenti képen láthatóúton előre el lehet jutni a játszótér másik felére (mezítlábas park, hinták). Mivel az erdészeti út végén egy halom tehén legelészett, úgy gondoltam hogy a csordán keresztül nem egészséges negyvennel menni - tovább haladtam a Sonntagskogel alatti nyeregbe.

Egyenesen a nyeregbe, jobbra a kerülőút a Sonntagskogelre - az oszlopoknál forrás

A nyereg cirka 1750 méteren van, a csúcs - melyre pár nappal később gyalog mentem fel - 1849-en. A délkeleti ösvény bringával lefelé kihívás, az északnyugati kerülő erdészeti útján pedig erősnek kell lenni:
Sonntagskogel, délkeleti út

Sonntagskogel, északnyugati átjáró

A csúcson pedig pöpec körpanoráma van:
Grafenberg, jobbra a Griesenkareck lejtője, háttérben a Dachstein-csoport
Höllwand (2287m) és a Großes Wiesbachhorn (3564m)
A nyeregben tehát elgondolkodtam. S mivel a gerinctúra gondolata csábított, így gondoltam megnézem milyenek a viszonyok dél felé. A 712-es túraút következő állomása az Auhof Alm; gondoltam addig akkor is elkommandózok ha járhatatlan.

De, jelentem, járható, bár mint alább látható - nehéz. Nem technikailag, csak ha az ember a száját tátja a látványon akkor simán átugorhat a kormányon:
712-es út az Auhof Almhoz

Ennskraxen (2410m) a Grindkogel oldalából (~1720m)
Az Auhof Almtól (1680m) sodrós erdészeti út vezet lefelé (72-es turistaút), mely jó 700 méternyi szintet jelent - lefelé. Gyors volt...
Murvás út az Auhof Almtól lefelé
Faulkogel (2654m)
Feuersang
Technikai adatok
Hossz: 22km
Szint felfelé: ~1000m
Nehézség: Némi erőnlét szükséges a végtelennek látszó mászáshoz.
Egyéb: Mind a hivatalos Grafenberg-kört, mind ezt a variációt az itt leírt irányban érdemes megtenni. A Feuersang fölötti erdészeti utak lefelé több élményt nyújtanak mint felfelé.

Grafenberg a Grießenkareckről -  az út a kép közepén levő cikkcakkról indul, majd jobbra a sípálya szántásnál megy fel

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Őzikés bölcsőtúra (Babenberg Strecke - Mauerbach - Exelberg)

Fenyves-hegy (Sejce-Verőce)