Tour de Salzkammergut

...avagy hány tó fér bele egy napba?

Mivel senki nem ért rá hogy Semmeringre menjünk gorombulni, kitaláltam hogy akkor inkább elmegyek megnézem a tóvidéket, úgyse voltam még ott. Legalább kiderül hogy tényleg szép, vagy csak a híre nagy.

Oberburgau, Drachenwand  1060m (Mondsee)
 Bécsből bő másfél óra Attnang, ahonnan újabb egy óra kerekezés Gmunden. Ez az etap a túra legszarabb része, de lehet hogy csak azért mert a 145-ös főút viszi a jónépet Bad Ischglbe, a tóvidék szívébe. Legközelebb keresek valami csendesebb mellékutat...

Gmunden nagyváros: van villamosa, tópartja és hetipiaca szombaton, valamint kevés péksége hogy az ember reggelizhessen. Ja igen, tényleg szép hely.

Gmunden (Traunsee)


 A Traunsee partjára - menetirány szerinti bal oldalt legalábbis - semmi panasz nem lehet. Víz, szikrázó kék ég, öt-hatszáz méter magas sziklafalak. Az úttal kicsit több a baj. Elkényeztetett Ausztria-járóként zavart a bringaút balatoni stílusa: autók közé be, onnan ki, majd ide-oda keresztezni őket.

Traunkirchen (Traunsee)
Szerencsére Traunkirchen után a bringások megkapták a régi parti utat, s onnantól teljes a nyugalom. S hogy tovább fokozzam, befordultam jobbra a hegyek közé, hogy meglátogassak két hegyi tavacskát.

Oberlangbath
 A Langbathstraße névre hallgató út kellemesen húz felfelé a hasonló nevű patak völgyében. A Feuernkogel felvonója láttán megmozdult bennem az eredeti terv - miszerint gondolázni kéne -, de elhessegettem. Ma felfelé is tekerek.

Cserébe az egyik kanyarban hivatalos mtb ösvény került elém. Aszongyahogy Trans-Salzkammergut - ez akár durva is lehet -, de mellette ott a tábla motorosoknak is: e-mtb. Ez akkor nem lesz nehéz útvonal, gondoltam és nekivágtam. S így is lett: a kellemes erdészeti utat követve hamar elértem az elülső, majd a hátsó Hosszúfürdő-tavat.

Hinterer Langbathsee
 Amint a fenti képen is látszik, a Hinterer Langbathsee klasszikus alpesi tengerszem. Ide már autóval nem lehet eljutni - ez az előnye a testvértóhoz képest - de azért jópár kiránduló is felsétál idáig.

Ebédet tartottam, majd nekivágtam az ismeretlennek: bő kétszáz méternyi mászás a tavat ölelő hegyek egyikére.
Szerencsére ez sem volt vészes, kibírható tekercseléssel meglett az ügy, ráadásul jutalomképp némi kilátást is kaptam a korábban megtett útra:
Vorderer Langbathsee, háttérben a Traunsee-parti hegyek
A hegy túloldalán le az erdészetin a Taferlklausseehez (4. tó), amely az előbbiek után nem hozott lázba. Dacára a mellette levő parkolónak, egy szál ember se volt - ami alapból nem baj -, de eléggé hínáros, mocsaras jellege van.

Így inkább tovább az aszfalton, s kis emelkedő után már lehet is zúzni az Attersee felé - gps szerint itt 70km/h-t értem el, ami új rekordom.

Attersee
A tóparton klasszikus elrendezés: víz, házak, út, sziklafal. Egy idő után már-már unalmasnak is mondtam volna. Már amennyire unalmas lehet az ilyesmi:

Burgbachau, Brennerin 1602m (Attersee)

Bár lehet hogy csak az éhség kezdett eluralkodni rajtam - de úgy fest nem túlságosan, mivel fejembe vettem: ha itt kajálok, az egy tóparti asztal mellett lesz. Persze a tóparton strand van és nem étterem, így a tó déli partját kaja nélkül kerekeztem végig. Majd Unterach határában átkeltem a Mondsee partjára.

Itt a fő kérdés már nem a kaja, hanem hogy melyik úton menjek Salzburgba. Végül maradtam az eredeti tervnél: a Mondsee-t a déli csücsöknél elhagyva Sankt Gilgennek fordultam. A lejtő aljában pedig az aszfalttal párhuzamos montis útvonalnak. Mivel az orrom előtt kanyarodott rá egy papamama típusú társulat, gondoltam nem vészes. Nem is volt gond - legalábbis nekik, mert biciklinek álcázott motorral voltak. Azért feltekercseltem, a végét kisétáltam, de jobb volt mint aszfalton.

Aztán lejtő, Sankt Gilgen, és... igen, ebéd. Nyugi, nem túl sokat, csak fél liter kóla és egy adag sajttal töltött tészta. Nem tortellini, de olyasmi. Salátával, szárított ribizlivel.

Sankt Gilgen, városháza (Wolfgangsee)
Innen egy hosszú lankás mászás következett - végig a Fuschlsee déli partján. Aztán nagyon enyhe lejtő, amely Salzburg felé haladva egyre meredekebb lett.
Nockstein 1043m (Salzburg)

Salzburgban majdnem vesztemre megkerestem a bioburgerest. A gond az volt, hogy a vállalt tíz helyett húsz perc alatt készült el a kajám, ami komoly napvégi sprintet eredményezett a vonathoz.

Salzburg, Müllner Steg
Salzburg
Salzburg, Makartbrücke

Tour de Salzkammergut
Ősszefoglaló:
Nagyon kellemes túra, akár országútival, akár montival teljesítve. Extrém alakoknak ajánlom hogy egy salzburgi kirándulójeggyel akár hétvégi túrának is beillik. Vagy Bécsből indulva, az egynapos túraához a Westbahn korrekt áron fuvaroz.



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Őzikés bölcsőtúra (Babenberg Strecke - Mauerbach - Exelberg)

Fenyves-hegy (Sejce-Verőce)