Saalbach-Hinterglemm XXL: BIG 5 Challange és Devinci Wilson

Bontsál sört, hosszú lesz

Poén lelőve a nyitásban, jöjjenek a részletek. Ja, a fotók nem lesznek extra minőségűek; ennyit tud a mobiltelefon.

A BIG 5 Challenge arról szól, hogy a Glemm-völgyben levő négy felvonót és a leogangi Asitzbahnt használva minél több lejtőt gyűjtsünk össze. A hivatalos útvonal tartalmazza az eddig bemutatott pályákat és ösvényeket, de igazából teljesen mindegy a sorrend és a bejárás. A lényeg: nap végére 5000m lejtőt lehet összeszedni alpesi terepen, miközben felfelé csak félezret kell tekerni. A hivatalos hossz 68km, de ebbe beleszámolták a lifteket és egy nagy kerülőt a Kohlmais hegyen, amit ki lehet hagyni. Egy "szabály" van csak: az összes felvonó alsó és felső állomását érinteni kell.

A kihagyás trükkje, hogy Saalbach-Hinterglemmben szállsz meg, olyan helyen ahol adnak Joker Cardot. Ez korlátlan felvonóhasználatot nyújt, és napi egy Asitzbahnt. Ezzel ki lehet kerülni a hivatalos BIG5 Keycarddal járó megkötést, mivel a Glemmtal felvonóit többször is használhatjuk. Ez természetesen azzal jár hogy a lejtők száma növekszik, valamint nem tudsz szelfizni a csekkpontokon. Nabumm...
Ja, tipp: a kártyát tedd be valami átlátszó tokba, különben pár nap alatt a vonalkód leamortizálódik róla a zsebedben. Amúgy ha "elromlik" nincs gond, simán nyomtatnak a régi alapján újat - akár a felvonó pénztárában is.
A felépített marketing és a hírek alapján nehéz túrának, valódi kihívásnak hangzik, ami igaz - ha elsőre, vakon ugrunk bele. Ezt erősíti hogy Sala tavaly mondta hogy pár éve két napig aludtak a túra után - és Sala egy "picivel" jobb nálam. Így kihasználván a nyaralás adta időt, szépen megnéztem az utat darabokban.

Ez alatt kiderült: a történet nem teljesíthetetlen (az ebéd utáni órákba belefért két Hacklberg egy Z-line és egy Pro-line), így a második héten már komolyan rágott az ideg hogy bepróbáljam.

A másik dolog ami izgatott, vajon milyen egy igazi nagy gépen lejtőzni. Kerülgettem a boltokat, számolgattam a - kissé húzós - kölcsönzési díjakat, és mindezt össze kellett hozni az időjárással amely ezekben a napokban elég kiszámíthatatlan volt.

Végül az utolsó napra jó időt mondtak, így reggel besétáltam a helyi Intersportba egy gyönyörű Devinci enduro gépért. Sajna nem volt az én méretemben, így kis tanakodás után megemeltem a tétet: legyen a Wilson. Hogy mire képes egy ilyen gép, az itt tekinthető meg - kérdés hogy én mit kezdek vele.

Ja, a méret. M-es emberke vagyok, de Wilsonból az L volt kényelmes. Enduró M-et elég picinek éreztem. Lehet hogy Kanadában más a méretezés...

Úgy tíz órára le is zongoráztuk a dolgot, beállítottam a páncélinget, térdvédőből meghagytam a saját kis könnyűt - hátha tekerni is akarok -, majd fullfész bukóval a fejemen áttekertem a Kohlmaisbahn aljához.

Bemelegítés - Milka line
Mivel a túra első lejtője Leogangban van, gondoltam előtte ismerős terepen próbálom ki a gépet. Szóval Kohlmais Mitte, kiugrás, igazítás és...


Az első kanyarokat még óvatosan vettem, de az utána következő egyenes szakasznál hagytam gurulni a gépet. "Ez nem motor, ez chopper" visszhangzottak bennem Bruce Willis szavai. A bukó is jótékonyan csillapította a menetszél zaját... Csak ésszel - figyelmeztettem magam: kicsit más a sebességérzet.
Az adatokat visszanézve, ezen a részen 45km/h felett mentem a korábbi max 39km/h helyett. És nem éreztem gyorsnak. A fékért is később nyúltam, ami azt jelenti hogy összességében gyorsabban lehet lefelé menni.

Kanyar, eresszük rá fék nélkül: Shhhummmm. Éreztem hogy mintaszerűen dőlök az ívre, a bringa egyszerűen tapadt a kanyarra - hmmm. Volt már ilyen, mikor is? Ja, a Trekkel... Szerintem Pierre is tudja ezt csak bízni kéne magamban egy picit és nem húzogatni a fékkart a kanyarokban - ami amúgy sem hasznos dolog.

Na, nézzük a táblákon az ugrást. Lejtő, hagyd a féket, rámpa, hopp, airtime, landolás simábban mint az Air Force One. Ojjé!

A záró huplikat meg egyszerűen átgurultam. Kényelmesen üldögélve.

Bemelegítés megvolt, induljon a túra.

1. szakasz: Kohlmaiskopf - Asitz
A túra legtekerősebb része. Saalbach fölött 1750 méteren nagyjából szintben kanyarog a hivatalos Wurzel trail. Magyarán Gyökér-ösvény. A név találó, az ösvényt nem is látni a gyökerektől.

Az elején még hősiesen tekertem - Wilson olyan szinten ment át mindenen mint egy kanadai favágótraktor -, de egy idő múlva feladtam. Az áttételek és a bringa brutális 18kg súlya nem támogatja a gyökéren ugrálást. Azért megnyugtatott, hogy az út második felét a könnyebb bringával megáldott sorstársak is kisétálták.

Wurzel trail

Wurzel trail

A Wurzel trail cirka 3km után ér véget a Schönleiterhütténél.

És akkor most elmondom a másik utat az erdőn át. A Kohlmais ülőliftje mögött induló ösvényről NE térj le jobbra a BIG5 táblánál. Ez a gerinc északi oldalán megy végig, és felvisz a Wildenkarkogel 1910-es csúcsára (ennyi árat kell fizetni a tekerhetőségért). És innen a tó csücskéből indul egy kis lejtő, amit nem érdemes kihagyni.

Prundelkopf

Wildenkarkogel

Mondtam hogy nem akarod kihagyni...

Innentől elvileg az Asitz megmászása árán jutunk a leogangi bringapark tetejére, de most tavat renoválnak arra, így a csodaszép Schönleitenweg turistaúton kell haladni. A jó benne, hogy visszafelé is itt fogsz jönni csak akkorra húzós mászássá változik a lejtő. De másodikra ugye mindig nehezebb...

Schönleitenweg

2. szakasz: Leogang Bikepark
Nabazmeg, ez durva volt. Ugye van valami erdészeti út lefelé, meg a Hangman I. Naperszehogy, fasza gyerek vagyok, meg nehogymár erdészetin csúfoskodjak egy DH géppel.

Szóval lift jobb oldalán elslisszol, köves egynyomos, majd satufék. Félreálltam, letettem a bringát és oda-vissza átsétáltam a köves letörést: aha, szóval ott le lehet menni... le is gurultam szépen, majd egy száz méter múlva újra eljátszottam ugyanezt egy kicsit húzósabb szakasszal.

A továbbiakban belerázódtam a dolgokba, szép komótosan csordogáltam lefelé a sziklákon és pallókon, melyeket hivatalosan nortshore elemeknek hívnak. Kissé vékonykák, ilyenkor áldom magam hogy munkába menet a járdaszegélyen szoktam egyensúlyozgatni.

De alig melegedtem be, máris rákerültem a felvonó esésvonalában levő kőfolyásra. Én nem tudok mást elképzelni, mint hogy tél elején a lejtő tetejére odaraknak két ifányi zúzottkövet, aztán hagyják hogy a hó szépen levigye. Hátsó féket satuztam, és szépen leszánkáztam a görgő kövek között.

Hangman I - esésvonal

Aztán pár kanyar, és le is értem a középső állomáshoz. Na jó, hosszú még a nap; elvileg a következő etapnak (Hangman II) van könnyebb alternatívája a Flying Gangster képében. Kis kérdezősködés árán meg is lett a bejárat:


A srácok után én is nekilódultam a csodásan kiépített pályának. Pár hupli után útelágazódáshoz értem: Freeride balra, Downhill jobbra. A szótáramban a freeride szó a Rampage meg Andreu Lacondeguy szavakkal van kapcsolatban, szóval úgy döntöttem, jó lesz nekem a könnyed downhill.

Na, akkorát taknyoltam az első sziklás kanyarban, hogy öröm lehetett nézni. Legalább teszteltem a páncélzatot. Megérte kölcsönözni. Az érdeklődőket megnyugtattam hogy semmi bajom, majd átkukkoltam a freeride pályára: tükörsima bájkpark. Aha... szóval ezek itt ezt fordítva értik. Áttoltam, és innentől már csak arra kellett figyelni hogy a két párhuzamos nyomvonalból mindig, és MINDIG a freeride-ot válasszam, mert szép dolog azon a wallride-on átzúzni mint amit Greg Minnaar is használ, de a többihez én kicsi vagyok.

Szóval lágyan, finoman vitorláztam lefelé a hatalmas íveken, míg az egyik utolsóban a külső íven egy hét év körüli fiúcska, a belsőn meg anyuci a kisebbel toppant elém. Fékezés közben szóltam hogy "ez nem turistaút", amire egy mosoly volt a válasz. Okés cica, szépen vigyorogsz a dekoltázsod felett (bocsi, nincs fotó), de az nem ment meg az elütéstől.


Közjáték: Leogang bringapark, összefoglalás - miközben a felvonóval visszaemelkedek a tetőre
A fentiekből kitalálható, Leogangban az egymenetes kirándulás... hát, nem az ideális. Egy-két nap tuti kell míg az ember kitalálja hogy mi merre van (a táblázás elég gyenge), és megszokja a terepet (ami viszont nagyon nem gyenge). De az egész olyan mint egy katasztrófa sújtotta övezet - na jó finomítsuk mint egy építkezés. Abszolájte nincs az az "erdőben zúzok" fílingje mint mondjuk Wagrainnak vagy akár az X line-nak a szomszéd völgyben. Ez a hely kizárólag a bringázásról szól.


3. szakasz: Asitz - Saalbach
Schönleitenweg visszafelé, majd a háztól... egyrészt visszafelé lehet menni a Wurzel trailen, de az erdészeti utakon kényelmesebb. A hivatalos útvonal is ez, jó kis zúzda melynek során a Panorama Alm illetve Kohlmais Mittelstation táblákat érdemes figyelni. Rövid emelkedő kivételével felhőtlen gurulás a völgy fölött.

Schönleitenhütte

Az út az emelkedő után rávisz az Egger trail nevű egynyomosra, amely a középső állomás fölött megy el szintben a Spielbergalmhoz, ahonnan széles erdészetin lehet lecsorogni Saalbachba. De ugye ha van Joker Cardod, amit okosan nem váltottál napijegyre akkor az Eggernek csak az elejébe kóstolsz bele, és a kerítésmászás után balra lemész a sóderen a Kohlmaisbahn közepéig ahonnan felvonod magad a tetőre és Panorama trail, sóderesek (ismerős lesz egy része) majd Milka.

Vagy ha nagyon szeretnéd az Eggert (nem rossz), akkor a végénél csapsz egy hátraarcot a sóderesen felfelé, és a Panorama Almtól legurulsz a Milkához.

4. szakasz: Schattberg
Start majdnem kétezren. A könnyebb megoldás a Hacklberg trail, a durva pedig az X-line. A Hacklberg azért jó mert könnyebb, elsőre is élvezed, és a vége Hinterglemmben van. Szóval hajrá.

Schattberg-Ost, officiális önfotózóhely
A másik csúcsra kissé lassabban értem át mint Pierre-el. Egy downhill gép alkalmatlan 20%-os emelkedők kitekerésére. A csúcskereszt alatti mezőn pihegtem egy sort a többi sorstárssal,


majd jött fél óra gondtalan zúzás. Mivel korábban saját bringával négyszer végigmentem az úton, volt alkalmam megfigyelni a kölcsöngép mozgását.

Az út felső fele a Hacklberg Almig egyértelműen jobb volt a nagy géppel. Bármin, úgy értem bármin gondolkodás nélkül keresztülengedhettem legyen az letörés, vagy nagyobbacska kő. Nem kellett keresni az utat köztük. Át rajta, ahogy a lendület adja.

A második részen (ott ahol a feladat a tekerés nélküli átjutás), mivel az simább, a két bringa közti különbség szinte elveszett.

A rövid emelkedőt végigtoligattam, és ahogy durvult a Hacklberg II-t záró ösvény, úgy lett egyre kényelmesebb Wilson. De... az elején nagyon nem tetszett: a fahíd (nortshore a mezőn) után van egy kanyar, ahol korábban mindig satuztam: pont egy ugratóra vitt a lendület, a mellette levő kerülőhöz kisebb sebesség kellett. Második körben már bosszantott hogy ez nem lehet véletlen (az út ezen része keményen épített), így közelebbről szemügyre vettem, s kiderült az ugrató nem nagy, szóval onnantól öröm volt átgázolni rajta. Szegény Wilson azonban olyan lomhán fordult rá a történetre hogy kényszeríteni kellett az ugrás vonalára. Szóval lankás pumpálós kanyargásra vegyél kisebb bringát.

De a záró Buchegg trail kanyarjain eszméletlenül elemében volt a bringa.

4. szakasz: Zwölferkogelbahn, Z-line
Wilsonnal ez a kényelmes kategóriába tolódott. Az erdei részt kifejezetten élveztem, annak ellenére hogy egy jókora követ sikerült kifordítanom a helyéről, amely ezért hálából alulról lelökte a lábam a pedálról. Megúsztam...

A pálya felénél levő összekötő részen Wilson is rázott - értenek a pályakarbantartók ahhoz hogyan tartsák kordában a száguldozókat.

5. szakasz: Reiterkogelbahn, Blue line vagy Pro-line (Evil Eye trail)
A Blue line-on már Pierrel is elég bátran mentem, szóval nem volt meglepő hogy Wilsonnal semmi extra nem történt, max az egyenes szakaszokon "kicsit" jobban elengedtem - bár ekkorra már fáradt a karom a fékezésektől, a matató ujjamat is be kellett vetni a lassulás érdekében.

Blue line
Ezzel be is fejeződik a BIG5. Megvan, megcsináltam. Hála az előzetes bejárásoknak, nem is tűnt vészesnek. Annyira nem, hogy felhívtam a családot: még van idő, nézzük meg együtt a kilátást a Schattbergről, mert szép. Kaptak az alkalmon - pláne hogy már aggódtak mert valakit az X line-ról helikopteres mentő vitt el a délután folyamán (jobbulást neki), és nagyon örültek hogy nem én voltam az.

És ez az amiért tuti a Joker Card: ez az utolsó kanyar nem fér bele a BIG5 kártyába...



6. szakasz: Ráadás
Odafenn fotóztunk (nyitókép), majd az uccsó járattal a család lement. Én maradtam. Utolsó nap, szép idő, kurva jó bringa... Nehogymár kabinban menjek le.

Odagurultam a pálya elejére, leszáguldottam a nyeregbe és megálltam. Most akkor fel kell tolni a bringát megint a hegyre, végig a Hacklbergen, és vissza Saalbachba? Nem rossz, nem rossz, de ma ez már megvolt.

Eh, a kisfaszom fog ma még bringát toligatni, és különben is ha most nem nézem meg még egyszer az X line-t sose tudom meg milyen egy igazán komoly lejtő egy nagy géppel. Jobbra le.

Wooooooow! Zsummm! Brhhhhaaaam! Sssshhhhammm! Jiiiiiiiiihhhhááááááá!

Azért a nortshore részen szerencsétlenkedtem egy sort (a pár nappal korábbi zakó pszichésen megnyomott), de azokon a letöréseken ahol korábban már leszálltam Pierre-ről, most problémamentesen átmentem; sőt az egész menetet kifejezetten élveztem. Jó móka volt.


BIG5 összegzés
Jó buli. Akár egyedül, akár haverokkal. Sokat segít ha van lehetőséged a környékkel ismerkedni, akkor lazábban veszed az egészet, jobban be tudod magad osztani. Ha csak egy napod van, a Kohlmais-Asitz szakasznak nézz utána térképen. Nem teljesen egyértelmű.

Amúgymeg, szerintem Leogangot ki lehet hagyni. Az más kategória - nem mondom hogy nehezebb mint az X line, de vadabb, és könnyű durva pályára tévedni. Helyette inkább kétszer Schattberg - akár két Hacklberggel. Egy álom az az út. De ahhoz Joker Card kell...

Összefoglalva a DH gépet
Nagyjából bejött amit korábban gondoltam: a kerékpáron én vagyok a szűk keresztmetszet, nem a bringa. Pierre (26" 120/100mm) technikailag durva lemenetekre alkalmas, és bírja is. Egy DH géppel ezek a lemenetek nem lesznek könnyebbek csak kényelmesebbek, ami azért jó adag magabiztosságot ad a dologba, és a magabiztosság sebességet jelent.
Azonban az igaz hogy van egy lejtési szög és sziklamennyiség amikor ezen plusz "kényelem" nélkül hmm... nem biztos hogy élvezetes lesz a dolog. 

És itt jön a lejtőzést, durvább terepet kedvelők örök dilemmája: vajon ha az egyén "boldogsághoz szükséges rázkódási élményét" a terep nehézsége és a bringa nagyságának hányadosa adja, akkor kevésbé rázós terep kis bringával ugyanaz lesz mint a nagyon rázós nagy bringával?

Megjegyzések

  1. Akkor megnyugtadtad magad, hogy nem is kell dh gep, csak meg kell tanulnod bringazni? :) Vagy a faszt, es kell valami hosszabb rugoutas bringa, lehetoleg olyan, amivel fel is lehet tekerni, meg rugout hossz allitgatassal es hasonlo bizbaszokkal.

    VálaszTörlés
  2. Végül is igen, egy nagy gépet is meg kell tudni fogni. A bizbaszok nekem nem kellenek (több fenntartásra szoruló elem a gépen, és az azért sok pénz), meg igazából hosszabb rugóút sem (egyelőre nem megyek akkora sebességgel hogy szükség legyen rá). Nagyon úgy fest, hogy a nyeregcső letolásával elég sok minden pótolható. De most hogy fixálva lett a gépemen... lehet hogy kiderül az sem életbevágó. :)

    A déhá gép nekem luxus. Arra az évente egy-két alkalomra olcsóbb bérelni.

    VálaszTörlés
  3. Ez a videó épp most jött szembe a pinkbájkon: http://www.pinkbike.com/video/420512/
    Na, azt nem mondom hogy holnap megyek és veszek egy outit, de ragyogóan mutatja hogy nem kell mindenhez déhá gép.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Őzikés bölcsőtúra (Babenberg Strecke - Mauerbach - Exelberg)

Fenyves-hegy (Sejce-Verőce)